Temps de família. Els pares que se senten qüestionats, i la importància del que passa entre els 0 i els 5 anys

L’empresa Ipsos ha realitzat un estudi entre pares i mares de 28 països, i entre les conclusions bàsiques hi ha que una gran majoria dels pares i mares enquestats se senten qüestionats per la manera que tenen de criar els fills, i, a la vegada, una gran majoria també pensa que els primers anys de vida no són especialment importants en comparació amb d’altres etapes. Amb Roman Pérez, psicòleg clínic del centre de reeducació David, dediquem l’espai d’avui a parlar-ne.

Escolteu-lo

Temps de família. La pandèmia, el confinament, i les males contestes als pares

Imatge: scoopnest

Aviat farà un any del decret d’estat d’alarma a partir del qual s’inicià un confinament estricte, que ha anat evolucionant fins a les mesures que tenim avui. Dins les cases, les relacions entre pares i fills també han canviat, i, amb elles, diferents estudis apunten que hi ha hagut un augment de casos de fills que contesten malament als pares. Amb Roman Pérez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David, abordem avui un assumpte que cal gestionar des de la comprensió del moment que vivim, però també des de la necessitat de marcar límits.

Escolteu-lo

Temps de família: adolescents i pares sota la pressió del confinament

Una enquesta feta a 1500 pares i mares pel gabinet de psicologia Amalgama 7 conclou que el confinament ha tensionat les relacions amb els fills, ha propiciat una major tendència a l’aïllament dels adolescents a les seves habitacions, i en alguns casos actituds agressives. Amb Roman Pérez, des del centre de reeducació David, abordem alguns aspectes d’aquest estudi i com gestionar algunes de les situacions que exposa.

Escolteu-ho

Temps de família: els joves durant la pandèmia, i les poques sortides a la pressió emocional del confinament

Foto: bioguia

Tancats a l’habitació, un dia rere l’altre, i amb ben poques sortides de lleure disponibles arran del confinament, els joves s’enfronten a una pressió emocional molt potent en una època en la qual les restriccions apunten, precisament, a aquell moment de la vida en el qual es vol fer de tot i sense massa restriccions. I el fet és que hi ha pocs consells per donar més enllà de l’obvi de resistir fins que tot això acabi. Avui en Roman Pérez, des del centre de reeducació David, ens deixa unes reflexions que ajuden a abordar amb més ponderació algunes informacions sobre els joves i la pandèmia.

Escolteu-lo

Temps de família. Els reis…de les pantalles

I de les pantalles a les xarxes socials i a l’exposició de la vida personal i de la vida dels altres… Els Reis han aterrat a moltes cases en forma de telèfon mòbil, i amb el mòbil han arribat algunes incerteses pels pares. Amb Roman Pérez, psicòleg clínic del centre de reeducació David, conversem sobre com abordar la situació.

Escolteu-lo

Temps de família. La pandèmia, les renúncies i les tensions amb els adolescents.

Després de tants mesos de restriccions, el nostre grau de tolerància no és el del primer dia. Amb Roman Pérez, psicòleg clínic del centre de reeducació David, abordem la pressió que la pandèmia està generant en les emocions dels adolescents, que veuen retallades moltes de les activitats que formen part del seu moment vital.

Escolteu-lo

Temps de família. Temps de Covid, un repte pels pares

Des del centre de reeducació David, retrobem una temporada més, però amb una periodicitat menor obligada per les circumstàncies, el nostre ‘Temps de família’. Amb Roman Pérez ens acostem a com tot aquest periode de pandèmia ha suposat un repte molt important pels pares.

Escolteu-lo

Els nens, els pares, i els adolescents en època de confinament. En parlem amb Roman Pérez.

Primera reflexió, sense que sigui excloent: més important que salvar el curs és salvar els nens i nenes. Segona reflexió: a tots els membres de la família els cal conviure amb l’acceptació d’aquest NO en majúscules a moltes coses que han format part de la vida quotidiana. Tercera reflexió: Cal no deixar-se endur pel pensament de la necessitat de mantenir una hiperactivitat dins de casa. Hi ha d’haver moments de tranquil·litat i fins i tot d’avorriment per a tots, i tots han de poder tenir un mínim espai de privacitat. I quarta reflexió: Cal mesurar l’exposició a mitjans d’informació i a pantalles si no es vol caure en estats de tensió emocional. Roman Pérez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David, ens apunta algunes pautes ara que els petits i les petites de la casa podran sortir a passejar.

Us deixem un article d’en Roman, titulat Confinats en família que us pot resultar molt interessant de llegir, i us recordem dos telèfons d’atenció psicològica a la ciutadania: el del col·legi de psicologia de Catalunya (649 756 713) i el del servei d’acompanyament a famílies del departament de treball i afers socials a la comarca del Garraf (692 490 533).

Escolteu-lo

Temps de família. Compartir la criança del fill.

Mare, passa’m l’aigua. La instrucció és simple i, probablement, l’heu escoltada en més d’una ocasió a l’hora de dinar o de sopar. Però quan a la taula hi ha més de dues persones, apuntar sempre a la mare a l’hora de demanar probablement és simptoma que alguna cosa no acaba de funcionar prou bé… A partir d’aquest exemple, amb Roman Perez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David, parlem del paper de la parella en la criança dels fills.

Escolteu-ho

Temps de família: el vincle tutor-pares, una construcció compartida.

Quin paper té el tutor en la cura de l’aprenentatge dels fills/es, tant pel que fa als continguts curriculars, com a la capacitat de socialització o de l’aprenentatge de valors? Com poden ajudar als pares en la seva anàlisi del seu comportament a l’escola? Amb Roman Pérez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David parlem de la importància de la relació entre tutors i pares.

Escolteu-lo

Temps de família: Tutors i pares, un diàleg necessari.

A l’escola, els mestres poden veure allò que no és tan visible a casa. El diàleg amb els pares des de la confiança mútua pot ajudar molt a reconduir actituds i situacions emocionals que puguin viure els fills. Amb Roman Pérez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David, conversem sobre el paper fonamental de l’escola.

Escolteu-lo

Temps de família: Participació i cooperació escola-família

La relació entre escola i família en matèria educativa és necessària, obligatòria o indispensable? en parlem amb Roman Pérez, psicoterapeuta-psicoanalista del centre de reeducació David 

Escolteu-lo