És la vinyeta el peatge del futur? A nosaltres ens sortiria a compte.
A 58 cèntims d’euro per quilòmetre, el peatge de la C-32 és el tercer més car de Catalunya, per darrera del del túnel del Cadí (a 1,37€/km) i el del Vallvidrera (0,72€/km). A partir d’un estudi encarregat pel Consell Comarcal del Garraf sobre l’impacte de l’autopista a la comarca i al Baix Penedès, els especialistes conclouen que, hores d’ara, la C-32 és una via infrautilitzada arran del preu del peatge, i que només la implantació de la vinyeta suposaria una redistribució del trànsit actual entre l’autopista i la carretera de les costes. Actualment, per la primera passen 30.000 vehicles per dia, i per la segona -que es contemplava com una carretera paisatgística- en circulen 18.000. La Generalitat contempla la implantació de la vinyeta com a una aposta de futur en la gestió de les vies de peatge. La vinyeta -que podria definir-se com una mena de tarifa plana que permet, pagant un cànon anual, transitar per qualsevol autopista- substituiria l’actual sistema a partir de la finalització/rescat de les concessions actuals. Rescatar l’autopista C-32, que finalitza la seva concessió d’aquí uns 20 anys, suposaria una despesa de 750 milions d’euros a les arques públiques. En parlem amb Frederic Lloveras que ha estat el coordinador d’aquest estudi.